Tips voor fietsers in Thailand

Tips voor fietsers in Thailand

We fietsten bijna twee maanden van eind december 2015 tot eind februari 2016. Het is ons weer prima bevallen. 

Route
Onze route liep van Nong Kai in het noorden naar Phuket in het zuiden, ongeveer 2700 km.
We maakten voor deze route overwegend gebruik van de routeboekjes van Asian way of life (Tweestromenroute, Verbindingsroute rond Bangkok en Midden-Thailand), maar zijn daar regelmatig van afgeweken, vooral als in het routeboekje drukke wegen werden vermeld. Het lukte met behulp van de Pocket Earth app goed om alternatieve routes te vinden. 

Zwaarte
Het eerste stuk langs de Mekong en de grens met Laos tot aan Uttaratid was tamelijk heuvelachtig. Slechts één lange klim, maar talloze korte, soms steile klimmetjes. We moesten drie keer een stukje lopen, dat gebeurde ons verder niet deze reis.
Na Uttaratid is het vlak, maar werd de route zwaarder door de temperatuur, het werd 's middags regelmatig 35 graden. Dan is het zaak vroeg op te staan en rond lunchtijd op je plaats van bestemming te zijn. We hebben daarom nauwelijks nog langere etappes zoals in Vietnam gefietst, te heet.
Het landschap begint ten zuiden van Hua Hin weer wat te glooien en dat neemt steeds verder toe. De etappes aan de westkust waren vergelijkbaar met onze route in Noord-Thailand. Veel korte klimmen, weinig vlak.  Met als toetje in de een na laatste etappe nog een langere klim met stukken van 12 %. Maar als geheel was het goed te doen.

Landschap
Het landschap was op deze route zeer afwisselend. In het Noorden fiets je over zeer rustige routes door groen heuvellandschap met regelmatig mooie blikken op de Mekong en Hueng rivier. Veel rubber- en teakhoutplantages, met gelukkig ook nog stukken tropisch oerwoud. In het laagland fiets je vooral over rustige kades langs de rivieren en tussen de rijstvelden. Dankzij moderne tropische landbouwmethodes waren deze ondanks het feit dat het het droge seizoen was, toch soms (knal)groen. Dat ziet er leuker uit dan rijstvelden na de oogst, dat is maar een dorre saaie boel.
In het zuiden is de aanblik van het landschap echt tropisch door de vele palmolie-plantages. Verder zijn er regelmatig natuurparken waaraan je kunt zien hoe het er hier 200 jaar geleden moet hebben uitgezien, prachtige hoge tropische bomen, weelderig begroeide berghellingen. En natuurlijk prachtige, soms volledig verlaten stranden met azuurblauwe zee. En met heel veel troep. 

Verkeer
Het autoverkeer is zeker enorm toegenomen de laatste jaren, maar omdat heel veel wegen geasfalteerd zijn kun je makkelijk wegblijven van de drukke wegen. Dat lukt niet altijd, we fietsten noodgedwongen stukken op  highway 4 (Pethkasem road) en 402. Dat is wel te doen omdat er brede zijstroken zijn, maar het langsrazende verkeer is niet relaxed.
De Thaise autochauffeur is in de regel hoffelijk en de brommers rijden in tegenstelling tot hun Vietnamese collega's meestal aan de juiste kant van de weg. We hebben geen risicovolle verkeerssituaties meegemaakt. Er vallen enorm veel verkeersdoden in Thailand, maar dat komt vooral door brommer-ongelukken (hard rijden zonder helm), autorijden zonder gordels (bijvoorbeeld in de laadbak van de pick-up) en door rijden onder invloed. Na zonsondergang fietsen we daarom in principe niet. 

Accommodaties
Op de gevolgde route waren voldoende accommodaties, soms heel veel bijvoorbeeld in de toeristische streken en soms beperkt.  Accommodaties buiten toeristenstreken worden vaak alleen in het Thais aangegeven. Ze zijn herkenbaar aan het getal 24 en/of het woord WIFI. Deze laatste accommodaties worden ook vaak gebruikt voor prostitutie, maar dat zorgt niet voor overlast. De hygiene is in het algemeen prima. Er is bijna altijd warm water, maar omdat ze in Thailand zelden een douchegordijn of - deur toepassen wordt de hele boel in de badkamer kletsnat.  Het bed is regelmatig keihard, een overblijfsel uit de tijd dat ze op bamboematjes op de grond sliepen (dat zie je trouwens nog steeds wel als je een blik in hun huizen wordt gegund).
We reserveerden zelden vooraf een kamer via Agoda of Booking. Alleen met Kerstmis en op Ko Phayam hebben we dat gedaan. In beide gevallen bleek dat achteraf niet nodig geweest te zijn.
Het is in Thailand duurder dan in Laos of Vietnam.  We betaalden voor een overnachting gemiddeld 700-800 bath voor een 2 persoonskamer met airco en eigen sanitair (tussen de 400 en 2300 bath, ong. 11 - 60 euro). Meestal exclusief ontbijt.  

Eten en drinken
De Thai koken geloof ik nooit zelf dus je kunt op iedere straathoek (heerlijk) eten. In het noordelijk deel aten we onderweg vooral noodlesoup in allerlei variaties, meer zuidelijker vaak fried rice, kao pad (mo= varken, kai= kip). 's Avonds is er altijd wel een restaurantje te vinden. Thais eten is vrij scherp, wil je dat niet dan zeg je "mai ped". We ontmoetten een jonge Nederlandse fietser die voor het eerst in Azië fietste en niet bij de stalletjes durfde te eten. We konden hem geruststellen, we hebben vier maanden lang in talloze stalletjes gegeten en zijn nooit ziek geweest. 
We drinken ook gewoon drankjes met ijsblokjes. Die voorgevormde blokjes met een gat erin worden van drinkwater gemaakt. Er is in restaurants volop groente verkrijgbaar, en langs de weg en op marktjes wordt veel heerlijk fruit verkocht. Bij de 7-eleven, die je haast op iedere straathoek vindt kun je brood kopen, maar dat is van dat plakkerige smakeloze casinobrood. Ze hebben ook diepvriesmaaltijden die ze in de magnetron voor je kunnen opwarmen, maar daar hebben we ons gelukkig nooit toe hoeven te verlagen. 
De grotere TescoLotus supermarkten verkochten muesli. Met een yoghurtje en een banaan een prima ontbijt als je vroeg weg wilt.  
's Avonds wordt op veel plekken een nightmarket ingericht waar je ook een goedkope en lekkere avondmaaltijd bij elkaar kan scharrelen (en desgewenst opeten op je hotelkamer). 
Als je een pinda-allergie hebt kun je beter uit Thailand wegblijven. Veel gerechten worden afgewerkt met een handje pinda's er bovenop. 
Eten onderweg is relatief goedkoop: 30 bath voor een noodlesoup, 50 bath voor een bordje khoa pad mo. Dineren deden we vaak voor minder dan 10 euro, inclusief een biertje. In toeristenstreken is het prijsniveau veel hoger, maar nog altijd is het in Thailand veel goedkoper dan in Nederland.


Communicatie
Het Thais is een lastige toontaal. Na twee maanden oefenen bestond onze beperkte woordenschat vooral uit begroetingen en culinaire begrippen. De Thai spreken inmiddels veel vaker een woordje Engels. We hadden net als in de andere landen van onze reis vooraf enkele relevante begrippen vastgelegd in Google Translate, maar dat hebben we in Thailand nauwelijks hoeven te gebruiken.

De Thai
We love them.

Het klimaat
We waren in Thailand in het droge seizoen. Dat klopte, we hebben nauwelijks regen gezien en slechts één keer kort hoeven schuilen voor een bui. Maar we hadden geluk, want lokaal is er soms veel regen gevallen. Daarnaast was het twee dagen erg koud, zo koud was het in 60 jaar niet geweest. Daarvoor en daarna was het heet, in de middag werd het zeker35 graden, dat is iets warmer dan normaal. De wind kwam meestal uit de goed hoek.


Fietsenmakers
Je ziet in grotere steden weer fietsenmakers. Want fietsen op een racefiets wordt steeds populairder. 's Morgens vroeg konden we vaak medefietsers begroeten. Fietsenwinkels zijn te vinden op www.bicyclethailand.com. 

Praktisch
ATM's zijn overal, geld opnemen kost 200 bath per keer, dus het is verstandig om grotere bedragen op te nemen. In onze periode was dat maximaal 18.000 bath. Bij een bank een ATM gebruiken is veelal voordeliger dan de ATM's bij winkels. 
Wifi is overal in ieder guesthouse en gratis.
Muggen: er zijn vaak veel muggen. Er is insectrepellent te koop, in een wit flesje met roze dop, oa. bij de 7/11.